Frederikshavn (DK) -Oslo (N) - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isis en Kiki - WaarBenJij.nu Frederikshavn (DK) -Oslo (N) - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isis en Kiki - WaarBenJij.nu

Frederikshavn (DK) -Oslo (N)

Door: divasgonorth

Blijf op de hoogte en volg Isis en Kiki

18 Juli 2011 | Noorwegen, Oslo

Goddag,
We zijn inmiddels anderhalve dag in Noorwegen. Gisteren zijn we vertrokken met de boot van Frederikshavn naar Goteburg. In Denemarken was het noodweer en dat maakte onze overtocht er niet rustiger op. De boot ging enorm tekeer op de golven. De kapitein verontschuldigde zich nog in het Deens(?)...of Zweeds(?)...of Noors(?), maar het enige wat ik verstond was 'Titanic' en helaas verstond Maureen dat ook, waarna ze de hele overtocht met haar hoofd in haar handen nee heeft zitten schudden. De kinderen vermaakten zich ondertussen prima in de ballenbak.

Precies op tijd kwam de boot in Zweden aan, waar het weer niet beter was geworden. Met bakken kwam de regen naar beneden. Toen moesten we nog een kleine 300 km naar Oslo rijden. De ruitenwissers hebben we in alle snelheden kunnen testen.

Het hotel is prima; midden in het centrum. Voor het gemak hebben we daar wat gegeten, maar Michelin kan die keuken wel overslaan. 'Gelukkig' werd ik door Maureen getrakteerd op een vaag Noors bruin biertje...alcoholvrij (zucht!).

Vandaag weer op tijd uit bed. De weersvoorspelling beloofde weinig goeds, maar het was zonnig. Dus na een prima ontbijt zijn we gaan stappen door Oslo. Eerst via het Parlementsgebouw en het Nobel Peace Center naar de haven. Toen naar het paleis van de koning en koningin (Harold en Sonja (...verklap ik nu mijn hobby?)). Het begon een beetje te druppelen, dus een mooi moment om even koffie te drinken. Bij dat tentje heeft Bill Clinton ook nog een sigaartje gerookt. Het was al snel weer droog, dus op weg naar het Vigelandpark. Dit park staat vol met beelden van de Noorse kunstenaar Gustav Vigeland (wie kent hem niet?). Mooi park. De moeite waard.

Daarna even lunchen, dus terug naar de haven. We hadden net hardop uitgesproken dat we vandaag zoveel mazzel hadden met het weer, toen er een wolkbreuk volgde. Ongelofelijk hoeveel regen er in korte tijd kan vallen. Wij zaten te lunchen onder een luifel, maar die stroomde ook snel vol. Wij hadden er verder geen last van. Dit duurde een minuut of 15 en toen was het ineens weer zonnig. Het weer is hier super wisselvallig, want het was gewoon warm geworden. Brillen op en lekker lopen.

Verder nog even door de stad gelopen en net gegeten. Het is nu nog 20 graden (20:00 uur), dus prima te doen. De kinderen vermaken zich prima. Kiki laat een spoor van vernieling achter. Luistert totaal niet (behalve als je zegt: 'neem maar snoep', 'je hoeft niet te blijven zitten/luisteren/eten/slapen'. Ik vrees zelfs dat de beelden in het Vigelandpark zijn vertrokken en dat de slingers worden opgehangen als wij het hotel verlaten. Isis helpt de hele dag mee. Vraagt in het Engels de rekening en let goed op haar zusje.

Oslo is een leuke stad. Schoon, aardig wat te zien en niet zo druk. Morgen laten we Oslo achter ons en gaan we richting Skeikampen.

Ha det

• 18 Juli 2011 - 19:58

Krissy :

Gossie wat een leuke foto's van jullie in Oslo! Maareh... Wees gerust: jullie hebben beter weer in Noorwegen dan wij hier in Hollanda.
    We genieten iig van jullie verhalen! :-)
    Groetjes,
    Kris & Ingeborg

• 18 Juli 2011 - 20:12

Bakkertje:

Nice, nice! Zorgen jullie ook nog voor een beetje rust, anders kun je na de vakantie WEER op vakantie :)...

Have fun en doe voorzichtig onderweg!

• 18 Juli 2011 - 20:14

Oma En Opa :

Leuk het verslag en de foto's.
    Het weer is hier zeer slecht, wij lopen met winterjassen aan.

Heel veel plezier, kusjes voor de kinderen en Maureen het allerbeste met je hoest en stem.

Omie en Opie

• 18 Juli 2011 - 20:32

De Bakkertjes:

He lieffies, goed te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Kiki ziet eruit om op te vreten, de boeverigheid straalt van de foto's ;-) Geniet lekker en rij voorzichtig verder naar de volgende bestemming! Kus van De Bakkertjes!