Geirangerfjord - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isis en Kiki - WaarBenJij.nu Geirangerfjord - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isis en Kiki - WaarBenJij.nu

Geirangerfjord

Door: divasgonorth

Blijf op de hoogte en volg Isis en Kiki

24 Juli 2011 | Noorwegen, Oslo

Het is hier fantastisch! Noorwegen is echt een heel erg mooi land. Van alle ellende die zich hier afgelopen vrijdag heeft afgespeeld hebben wij verder niets gemerkt. We zitten te afgelegen. We volgen het nieuws wel via internet en zien heel soms beelden op de Noorse tv.

Gisteren, zaterdag 23 juli, regende het een beetje toen we wakker werden (what's new), maar gelukkig werd het snel weer droog en zijn we naar de haven van Geiranger gegaan om een boottocht te boeken. Kaartjes gekocht en toen hadden we nog een uurtje om koffie te drinken en Kiki de complete inventaris van een souvenirswinkel door haar vingertjes te laten gaan. Op een gegeven moment liepen we buiten en Kiki liep rustig achter ons (dan weet je vaak al genoeg), had ze een stapel van ongeveer 20 ijsbeerkaarten in haar handjes. Geen idee waar ze die vandaan had, want er zijn vele winkeltjes met kaarten. Maar ik heb ze weer netjes in een willekeurig kaartenrek geplaatst.

Eenmaal op de boot vonden de meiden het geweldig. Wij ook. We zijn door het fjord gevaren. Naar open zee is 84 km, maar wij hebben een klein deel gedaan. Echt ongelofelijk mooi. Steile bergwanden. Veel mooie watervallen. Verlaten boerderijen. Echt heel erg mooi. Een kleine 2 uur later waren we terug. Batterijen van alle camera's leeg en geheugenkaarten vol.

De doorgaande weg van Geiranger loopt hoog de bergen in. Die hebben we 's middags gereden. We wilden eigenlijk verder rijden, maar doordat er een veerbootverbinding tussen zit, kwamen we een beetje krap in de tijd. Tot Eidsdal gereden en toen weer terug. We besloten de rest de volgende dag te doen.

's Avonds buiten gegeten en rustig genoten van het uitzicht over het fjord. Zal een foto toevoegen van ons uitzicht.

Vandaag, zondag 24 juli, is het heerlijk weer. Zonnig, windstil en een graadje of 24. We zijn met de auto over de Trollstigen (trollenladder) gereden. Dit is de enige weg ter wereld waar een verkeersbord waarschuwt voor overstekende trollen. Teleurstellend vond Isis het wel dat we er geen eentje zijn tegen gekomen. En om nou te zeggen dat er eentje de auto bestuurde is echt heel erg flauw.
Onderweg naar de Trollstigen zijn veel aardbei velden waar de kinderen van de boertjes langs de weg hun oogst proberen te verkopen. Op jonge leeftijd wordt de handelsgeest getraind. Op de terugweg een bakje aardbeien gekocht en die waren heerlijk.

De Trollstigen is een, veelal, eenbaansweg door de bergen met hele steile stukken en geweldig uitzicht. De weg is na 8 jaar bouwen in 1936 gereed gekomen. In de winter is deze weg gesloten. Enorme watervallen kletteren naar beneden en wederom rij je tussen ijs en grote rotsen. Tegenliggers maken dat er een uitdaging bij komt. Het uitzicht was wederom geweldig.

Eenmaal terug bij onze hut hebben de meiden nog even lekker in het speeltuintje gespeeld. Terwijl ik dit verslag maak, vaart er een enorm cruiseschip voorbij. Die heeft de hele dag in het fjord gelegen en zeult de bejaarde inhoud weer ergens anders heen. We kunnen weer lekker buiten zitten, dus we genieten nog maar even van het geweldige uitzicht. Morgen weer een reisdag. We gaan dan richting Voss. Volgens de navigatie is dat 330 km en een reisduur van 6,5 uur. Er zit een veerboot bij. We zullen zien.

Groeten uit een, dit keer, zonnig Noorwegen.

• 25 Juli 2011 - 16:45

Krissy:

Klinkt misschien gek, maar wij zijn nu jaloers op jullie weer! ;-)
    We kijken er naar uit om jullie foto's te zien. Klinkt fantastisch allemaal.
    Tschüß und schöne Grüße aus Österreich